logo Woordenboer

Overtuigen

portret Edwin den Boer


Edwin den Boer, Overtuigen, Van Duuren Media, 2011, onder redactie van Arjan Dasselaar Heeft u ook wel eens last van mensen die niet doen wat u wilt? Dit boek helpt u om ze te laten inzien dat u gelijk heeft - op het werk of in uw privéleven, in een debat, een toespraak, een artikel of een discussie op internet. Met alleen rationele argumenten zult u het niet redden. Het is belangrijker dat u een geloofwaardige indruk maakt en dat u de juiste emoties oproept bij uw publiek. Daarom vindt u in Overtuigen een rijke verzameling van inhoudelijke en emotionele overtuigingsmiddelen, gebaseerd op de klassieke retorica en de moderne psychologie, met scherpe humor en actuele voorbeelden, vooral uit de verkiezingscampagne van 2010. Er is bijzondere aandacht voor de doelgroep die u wilt overtuigen en de omstandigheden waarin bepaalde technieken wel of niet werken.

Meer informatie

Overtuigen is uitgegeven door Van Duuren Media in Culemborg, in de GURU-reeks onder redactie van Arjan Dasselaar.
ISBN: 978-90-5940-512-7.
Aantal pagina's: 192.
Prijs: € 14,90.
Te bestellen bij: Van Duuren MediaBol.comBrunaSelexyzManagementboek.nlYindo (online e-reader) • en elke boekwinkel.

Op deze site kunt u het eerste hoofdstuk 'Overtuigen is mensenwerk' lezen in een PDF-bestand. Op mijn weblog geef ik tips en commentaar op het nieuws in de rubriek Overtuigen. Verder heb ik voor een oefening uit het boek een webpagina gemaakt met stellingen en een prijsvraag: verzin een goed argument voor een rare stelling en win een boek.

Onderwerpen

Het uitgangspunt van dit boek is dat er verschillende overtuigingsmiddelen nodig zijn om verschillende doelen te bereiken. Daarom bestaat het uit drie delen:

  1. Trucs om gelijk te krijgen
  2. Methoden om eerlijk te discussiëren
  3. Technieken om mensen over te halen iets te doen

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer:

  • Waarom u een boodschap in één stelling moet samenvatten
  • Hoe u vertrouwen wekt met een zelfverzekerde uitstraling
  • Hoe u het initiatief neemt in een debat
  • Hoe u zonder argumenten een standpunt kunt verdedigen
  • Met welke regels u een eerlijke discussie kunt organiseren
  • Hoe u goede argumenten vindt en de beste uitkiest
  • Hoe u overkomt als een geloofwaardig persoon
  • Hoe u mensen in beweging krijgt door ze in het hart te raken
  • Hoe u een duidelijk betoog opbouwt

Reacties van lezers

"Met gevoel voor humor en leuke voorbeelden (vaak politiek) behandelt Den Boer veel aspecten in een kort bestek. De tips die hij op een rijtje zet komen elke communicatieprofessional van pas."
- Recensie van Tekstblog.

"Leest lekker weg. Overzichtelijke kopjes, aansprekende anekdotes en een heldere lijn."
- Marion Renes, trainer en coach.

"Lekker leesbaar, praktisch en met humor geschreven."
- Eline Walda, marketingadviseur.

"Den Boer slaat met dit heldere werkje een aantal spijkers hard op hun kop."
- Recensie van Vives, ICT-vakblad voor het onderwijs.

"Although the language is easy, the information density per section is huge. Not a book to read in one session."
- Recensie van Francine ten Hoedt.

"Het overtuigt je echt zodra je er in aan het lezen bent."
- Recensie van Dennis van Houts.

"Leerzaam, onderhoudend en nog vermakelijk ook. Mensen, koop dat boek!"
- Jan Willem Renders, copywriter en conceptmaker.

"U slaat de plank helemaal mis! Niet de minste intellectuelen vonden mijn artikel over Wilders juist onpartijdig."
- Lizzy van Leeuwen, linkse antropologe.